Svensk klezmer i kvadrat

 

 

Antalet svenska grupper som satsar på den judiska klezmermusiken är i ökande, även på skivhyllorna. Chutzpah och Östblocket har gett ut varsin lysande skiva.

 

Chutzpah är en Göteborgsgrupp med idel svenska namn men en sväng och en geist som vore de födda i Rumänien. Från omslagstexten: ”Efter konserten kommer så frågan: Varför spelar ni klezmer? Innan jag svarar journalisten hinner jag tänka – fråga hellre varför bagaren bakar bröd, varför kroppen vill dansa eller varför människan inte kan leva utan musik.”

 

Knappt hälften av materialet är hemgjort av dragspelare Cristoffer Svärd eller bouzouki/flöjtspelande Håkan Liedberg. Det mesta går snabbt, men även eftertanke finns bland de 22 spåren. Nina Ullerstams läckert hesa röst kunde gärna ha fått höras oftare liksom den icke namngivne bas som sjunger en vers i Simkhes toyre.

 

Under konserterna bjuder de sju medlemmarna gärna in gäster – poeter, fakirer, eldslukare, dansare och berättare… På skivan hörs även några tidigare medlemmar, bl.a. Sara-Li Söderberg som bott och spelat här i Skellefteå, och framtida musikaliska vänner. I augusti var de på turné till New York – jag hoppas man släppte hem dem igen!

 

Lyssnar man gnetigt på Chutzpah (som betyder fräck, utmanande på jiddisch) kommer man att höra att det haltar ibland. Men det spelar ingen roll när spelglädjen och känslan får min kropp att dansa och skallen att inse att jag inte kan leva utan musik.

 

Malmöbaserade Östblocket har gjort succé bl.a. på Umeå folkmusikfestival och Urkult. De är ett bra liveband som ger allt för publiken med sitt vitala spel med full blåssättning i den mer vildsinta amerikanska klezmertraditionen. Så min första fundering när jag får deras första skiva Present är om det går att förmedla detta i studion. Och det tycker jag de lyckas med.

 

Kanske inte lika mycket ös som live, men det gör inget – tvärtom behövs lugna kontraster på skiva. Bäst tycker jag om den långa Arabisk flamenco coçek skriven av gruppens fantastiske fiolspelare Filip Runesson (som också okrediterat spelar oud i inledningen av låten). Den har, som namnet antyder, en spansk karaktär liksom Ta med, äta nu? av eufonisten Erik Axelsson, som ibland påminner om Tijuana brass. Men även traditionstyngda låtar som Ruhe Platz och Besarabia framförs i personliga arrangemang.

 

Egentligen är märkligt att så många svenska klezmergrupper – det gäller såväl Chutzpah och Östblocket som Den flygande bokrullen m.fl. – lyckas göra så bra egen klezmer, som ändå känns äkta! Men jag tycker att Östblockets duktiga sångerska Sofia Berg-Böhm får för lite utrymme – bara på 4 av 12 spår får hon sjunga – och det är just de traditionella låtarna. Finns det ingen som kan skriva bra nya texter på jiddisch?

 

 

Chutzpah – Vägen till Lublin (egen distr.) Cristoffer Svärd, dragspel; Johannes Hejl, kontrabas; Leon Styhre, trombon; Harriet Ohlsson. sopransax; Nina Ullerstam, sång; Håkan Liedberg, bouzouki, flöjter; Robert Brolin, trombon. Gäster: Sarali Söderberg, fiol, Sven Appel, kontrabas; Anders Rimpi, tvärflöjt (misstänkt sångare på Simkhes Toyre), Johannes Persson, kontrabas.

 

Östblocket – Present (eget bolag /CDA) Erik Axelsson, eufonium; Sofia Berg-Böhm, sång; Mikael Cinthio, klarinett, sax; Mathias Gunnarsson, trumpet; Tobias Larsson, slagverk; Fredrik Månsson, trombon (medverkar inte på skivan); Johan Olsson, dragspel; Klas Ottosson, tuba; Filip Runesson, fiol, (oud); Daniel Persson, slagverk.

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten 2001)