Den sydafrikanska gruppen Amampondo visar med sin senaste skiva en provkarta över musikstilar i hemlandet.

 

Gruppen bildades i början av 80-talet. De 13 medlemmarna kommer från en förstad till Kapstaden där de bedriver flera pedagogiska projekt. De återfinns även som lärare på musikhögskolor och balettakademin. Gruppen har byggt vidare på en marimbatradition från Zimbabwe, men spelar också tumpiano, mouthbow (ett ensträngat speldon där munhålan används som resonanslåda ungefär som med en mungiga) m.fl. traditionella sydafrikanska instrument. Man har också specialiserat sig på den historiska kontexten kring olika musikstycken och samlat in traditionella Zuludanser och sångmaterial. Under hösten kommer gruppen att gästa Sverige med en månadslång turné.

 

På denna sin tionde skiva visar man upp hela sin bredd. Den innehåller typisk sydafrikansk körsång med försångare. Några låtar, som Vukani Nobanilele, med kraftfull kvinnlig solosång låter klart dokumentära. Andra har en modernare klang som den rätt påfrestande entoniga Kudu Junction. Man anar att gruppmedlemmarna inte bara hört utan även spelat frijazz, trots inslaget av traditionella Kuduhorn (gjorda av Kudu-antilopens horn). Titellåten Drums for tomorrow är, som namnet antyder, en slagverkslåt, där även vibrafon och västerländskt trumset hörs. Lite väl polerat. Ibland kommer blåsare in och det liknar High Life.

 

Marimba kan vara mycket, från hemtäljda träpinnar med kalebasser som klanglådor, till högteknologiska vibrafonliknande skapelser. Det låter som om Amampondo har tillgång till båda varianterna, både de afrikanska lite ”distade” klangerna (i Afrika lägger man gärna lite stanniolpapper eller en kapsyl på instrumenten så det skramlar) och de mer ”civiliserade” rena och djupa tonerna. För ett antal år sedan var en grupp som kallar sig Zimbabwe Cultural Group i Sverige och slog knock-out på mig med sina marimbor. När Amampondo är som bäst får jag samma känsla. Skivan är utmärkt som exempel på traditionell sydafrikansk musik. Personligen skulle jag dock hellre ha sett att de koncentrerat sig mera på träpinnarna.

 

Amampondo – Drums For Tomorrow (M.E.L.T.2000 – BW 096)

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten –98)