Erik Petersen, mångsidig musikant och teaterman, har med sin grupp Propeller gett ut en varierad men också lite spretig skiva.

 

Erik har ett förflutet i bl a Umeågruppen Ålidhems nyfolkliga dansorkester och Skottes musikteater i Gävle. I höstas debuterade han som regissör i Västerbottensteaterns Ego Boy, där han fick stor användning för sin musikaliska uppfinningsrikedom. Det spelades på allt som gick att spela på - från slalomskidor till navkapslar och trädgårdsstolar. Erik är också aktuell som ansvarig för musiken till Draken, vår nästa sommarteater, som ska spelas på Vitberget.

 

I gruppen Propeller har han hjälp av fyra musiker, där karaktärsinstrumenten är fiol, dragspel, marimba och trombon. Till senaste skivan bidrar ytterligare tre med blåsinstrument och sång. Erik har skrivit all musiken och den bär hans tydliga prägel. Det innebär underfundiga melodier som man aldrig kan förutsäga vart de ska vända. Den stillsamma ”Säg inget” med ordlös sång av Maria Hulthén är bara vacker medan ”Om natten i ditt kylskåp” för tankarna till spelmanslag och Burträskar’as tidigare skivor (om man kan tänka sig Burträskar’a med marimba och trombon).

 

Bäst tycker jag om ”Storälsklingen” som liksom ”Kärleken” är skriven till filmen Kärlekens himmelska helvete. Det känns tydligt genom hela skivan att kompositören jobbat mycket med teater, på gott och ont. Ibland kan det kännas för programmatiskt – teater/film- musik kan förlora i angelägenhet utanför sitt sammanhang. Då blir det lite för spretigt och jag önskar att han ska våga sig lite djupare in på något av sina många spår. Men som helhet är det här toner som både oroar och berör. Precis som musik ska.

 

 

Erik Petersen – Propeller (Start Klart skrcd 37)

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten –98)