Cheikh Lô är ingen kändis i Sverige men stor i världen. Bara en månad efter att sångaren från Senegal släppt sin andra skiva efter debutalbumet Ne La Thiass –96, gick den upp som etta på den europeiska ”Världsmusiklistan”. Men han har också fått internationell hjälp av bl.a. Yousson N’Dour, Nick Gold och Pee Wee Ellis, som också arrangerat blåssektionen åt James Brown.

 

Det är inte svårt att höra skivan är inspelad i Dakar och Havanna. Highlife, calypso och lite soul blandas utan att det känns krystat. Ibland en så klar flamenco-ton att jag börjar undra om den traditionen inte kommer från Väst- och inte Nord-afrika som jag trott. Musikerlistan både vid de afrikanska och kubanska inspelningssessionerna är imponerande (om de någonsin möttes fysiskt framgår inte). Vid sidan av kubansk hornsektion imponerar Samba N’Dokh M’Baye (släkt med Alagi M’Baye som gjorde succé med sin kora i Burträsk –98) på talking drum. Grundad i Senegals m’balax-rytmik med kryddor av Västindien och funk är denna skiva en klar danshit.

 

Cheikh Lô – Bambay Gueej (World Circuit/MNW)

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten –00)