Bazar Blå följer upp fjolårets Nordic city med en ny skiva med samma njutbara och egensinniga inställning till folkmusiken.

 

Fredrik Gille fyller halva scenen med slaginstrument. Plus en vattenbalja. Johan Hedin har egenkonstruerade nyckelharpor i alla storlekar, som används både som melodi- och rytm-instrument. Björn Meyer, tillika inspelningstekniker, hanterar sin sexsträngade bas som vore det en gitarr, spelar ofta både ackord och melodi. Tillsammans skapar de en folkmusik som inte liknar någon annan. Om det nu är folkmusik.

 

På Tripfolk har gruppen gått ett steg längre än på förra plattan i att manipulera ljudet. Ljudprocessorer och samplers hörs ofta, påläggen är flera. Distad nyckelharpa väser, fasta trumloopar ligger parallellt med Gilles följsamma rytmer. Meyer lägger ackord i diskanten, grundtoner i basen och tar rätt mycket plats även däremellan. Det är han som skriver den mesta musiken, jazzinfluerad.

 

Både Meyer och Gille spelar också i Erik Steens Flamenco fusion. Den här musiken skulle kanske kunna kallas ”Folk fusion”. Njutbar och spännande är den. Enda missen är det fula omslaget.

 

Vattenbaljan då? I den sänks gong-gongen ner när han slår på den. Vilket ljud det blir!

 

Bazar Blå – Tripfolk (Xource XOUCD 130). Fredrik Gille: kajon, udu, tablas, ghatam, framedrum, darbouka, kanjira, bendir, kalimba, perkussion, röst; Johan Hedin: sopran- alt- och tenor-nyckelharpor, sång; Björn Meyer: basar, vox.

 

Ulf Torstensson (Norra Västerbotten –00)